Selamat Menyertai Alam Universiti

08:45 Raf 0 Comments

        Assalamualaikum kepada pembaca semua yang sanggup menyuburkan diri anda membaca blog yang tak seberapa ni..Ok.. Sebelum tu tahniah diucapkan kepada adik-adik lepasan spm 2012 yang berjaya mendapat tawaran menyambung tawaran tak kesahlah ke degree ke, diploma ke, asasi, tamhidi, tahun pertama, matrikulasi, A-Level, IB ataupun STPM. Semuanya sama kerana anda telahpun bergelar ahli akademi tinggi.
       Pada 2 Jun ini adanya majlis pendaftaran untuk pelajar baru Universiti Teknologi MARA di seluruh negara. Minggu Orientasi di UiTM dipanggil sebagai MDS (Minggu Destini Siswa) merupakan program seminggu untuk memberi pendedahan tepat kepada pelajar supaya tiadalah berlakunya kejutan budaya apabila menjalani kehidupan di universiti.


TIPS-TIPS MENDAFTAR

   Didalam kegembiraan memasuki Universiti,ramai pelajar baru tertinggal banyak barangan sehingga menyukarkan sesi pendaftaran pelajar baru.Jadi hari ini mari kita buat check list untuk mengetahui barangan-barangan yang perlu dibawa oleh pelajar baru semasa mendaftar dan minggu Destinasi Siswa(minggu orientasi).

Senarai Peralatan Yang Perlu Ada Semasa Pendaftaran Pelajar Baru:

Surat Tawaran Kemasukan Ke UiTM/Universiti(Penting)

Dokumen ini sangatlah penting.Sangat-sangat penting bagi mengesahkan kita sudah mendapat tawaran ke universiti.Sebelum pergi mendaftar pastikan kita memastikan setiap halaman telah disini dan jangan lupa untuk membawa gambar secukupnya.Nanti susah pulak kena pergi ambil gambar.

Surat Dan Dokumen Pinjaman PTPTN(Penting)

Bagi meraka yang ingin membuat pinjaman PTPTN,pastikan kita membawa dokumen ini untuk diserahkan kepada pihak PTPTN di universiti anda.Pastikan semua dokumen yang diperlukan telah disahkan dan semua dokumen haruslah bersaiz A4.Ingat tu ye.Bersaiz A4 sahaja diterima.Kalau dokumen bukan dalam saiz A4 macam mana?mudah je, pergi lah fotostat dulu dokumen itu.

Slip Bayaran Yuran

Kita masuk ke universiti ini FREE ke?kena bayar...  Jadi sebelum pergi mendaftar itu,eloklah kita membuat bayaran yuran pengajian. Selapas itu pastikan untuk membawa slip bayaran yuran berkenaan semasa pendaftaran.

Satu lagi,pastikan membuat salinan lebih sebagai back-up jika dokumen anda bermasalah.So tak perlulah nak minta mak bapak hantar semula dokumen itu.Tidakkan ia akan menyusahkan mereka.

Medical Check-Up dan X-Ray(Penting)

Jangan lupa untuk membawa medical Check-Up dan X-Ray.Tetapi X-Ray tu tak perlu dibawa pun rasanya.Diorang bukan tengok pun.Last-last kena simpan sendiri jugak..huhu..


Gambar Berukuran Pasport(Penting)

Gambar ini diperlukan semasa sesi pendaftaran pelajar baru.Pastikan anda membawa gambar lebih bagi mengelakkan kesulitan semasa pendaftaran,bawalah sekurang-kurangnya 20 keping.Habis cerita.

Bantal,Cadar + Teddy Bear

Dah tahu nak duduk di kolej jadi kenalah bawa peralatan asas seperti berus gigi,baldi,sabun,tuala dan lain-lain.Yang penting juga adalah bantal kerana bantal tidak disediakan oleh pihak universiti.Cadar pun perlu dibawa jugak ye.Kalau budak perempuan yang suka sangat peluk Teddy Bear semasa tido,boleh lah bawa sekali Teddy Bear tu.Kalau nak bawa Teddy Bear,pastikan anda bawa lebih.Bolehkan buat modal untuk berbaik dengan roomate nanti.Bagi diorang pinjam…hehe

Laptop Dan Handphone

Dua perkara yang tidak boleh dipisahkan dengan pelajar adalah Laptop dan Handphone.Tetapi anda tidak digalakkan membawa laptop semasa minggu Orientasi kerana takut hilang.Kalau yang bawa handphone,pastikan  bawa pengecas sekali je.Nanti berebut pulak nak pinjam dengan roomate = =".
Gaduh pulak tak dapat nak call yang tersayang kan..huhu…

Sejadah,Kain Pelikat,Songkok,Baju Melayu Dan Baju Sembahyang

Haaaa….ini paling penting.Pastikan  bawa sejadah sendiri kerana sejadah tidak disediakan okey.Yang disediakan adalah arah kiblat sahaja…hehe.Bagi yang lelaku jangan lupa untuk bawa kain pelikat atau baju melayu untuk sembahyang jumaat.Jangan pulak ko ponteng sembahyang jumaat tu.

Baju Berkolar ,Baju Kemaja,Tali Tie,Baju Kurang dan Kasut Hitam

Yang ini pun penting.Kat Universiti ini contohnya UiTM hari hari koperat dimana semua pelajar perlu memakai Baju Kemaja + Tie + Kasut Hitam untuk ke kuliah.Bagi perempuan adalah baju kurung.Barulah nampak macam gadis melayu terakhir kan?=)

Rasanya itulah antara peralatan/barangan yang perlu dibawa.Pastikan semak dulu sebelum mendaftar.Nanti susah.Lepas itu kena marah pulak dengan abang-abang dan kakak-kakak OC( orientation committee).Lepas tu mulalah telifon mak,mengadu nak balik rumah…haha…kesian betul lah ...


Baiklah ini sahaja tips untuk mendaftar. Kalau anda mendaftar di UiTM Melaka (Alor Gajah), pasti kita akan bertemu nanti..Wassalam.. =)

0 ulasan: