Bukan lagi Bergelar Pelajar UiTM!

08:30 Raf 0 Comments

    Salam semua.. apa khabar? Semua da makan? da minum? aa... Kalau da minum tu Alhamdulillah.. tapi yang makan tu jangan makan banyak-banyak tau.. Nanti jadi obes macam Fieq , hehe.. Ok.. Apa benda yang fieq kecoh-kecoh cakap bukan pelajar UiTM ni? da masuk degree tempat lain ke?? Dekat mana? Kos apa??


      Yang sebenar-benarnya bukanlah Fieq berpindah uni atau masuk degree..  Cuma sudah bukan lagi bergelar pelajar kepada UiTM Shah Alam Cawangan Melaka Kampus Alor Gajah yang selama ni dikawal sepenuhnya oleh UiTM pusat dan konvokesyen dilakukan di Shah Alam. Pada hari ini,  UiTM Shah Alam Cawangan Melaka Kampus Alor Gajah telah pun bertukar nama kepada UiTM MELAKA (Kampus Alor Gajah) khasnya setelah mendapat kuasa autonomi.
        Selain daripada UiTM Melaka, uitm lain yang mendapat kuasa autonomi adalah Seri Iskandar, Perak , Samarahan, Sarawak , Arau, Perlis and Dungun, Terengganu. Menurut sumber daripada 

http://melaka.uitm.edu.my/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=118:uitm-melaka-sah-terima-status-autonomi ,

Rektor Prof Madya Dr Mohd Adnan Hashim mengumumkan Universiti Teknologi MARA (UiTM) cawangan Melaka sudah menerima surat rasmi penganugerahan status autonomi yang berkuat kuasa pada 1 Januari 2013.


Dengan pelaksanaan autonomi yang dipersetujui dalam mesyuarat ke-129 Lembaga Pengarah Universiti Teknologi MARA itu, UiTM cawangan Melaka kini secara rasmi dikenali sebagai UiTM Melaka.

Prof Madya Dr Mohd Adnan yang berucap pada Perhimpunan Bulanan Staf UiTM Melaka edisi ketiga 2013 juga berkata Kampus Jasin akan siap pada penghujung 2013 dan dijangka mula beroperasi pada Januari 2014, sekali gus menjadi Pusat Pendidikan Sains dan Teknologi UiTM Melaka.

Pembinaan Kampus Jasin menjadi mercu tanda pencapaian UiTM dalam mengangkat martabat pendidikan pelajar-pelajar Melayu dan bumiputera bukan sahaja di Melaka malah di seluruh negara, tambahnya pada majlis yang berlangsung pada 23 April 2013 di Dewan Kuliah 2 Kompleks Pentadbiran dan Pengajian 1 (KPP1).

Sejajar dengan Program Pengindahan Kampus Alor Gajah dan Kampus Bandaraya, Kampus Jasin yang dalam peringkat pembinaan itu akan muncul dengan konsep The Green Campus seiring dengan aspirasi kerajaan negeri Melaka sebagai sebuah Negeri Teknologi Hijau.

Sementara itu, UiTM Induk pula bakal melancarkan Kempen Hijau pada bulan Mei yang berkebetulan dengan Program Pengindahan dan Menghijaukan UiTM Melaka.

“Saya menasihatkan semua fakulti serta jabatan dan unit merangka program khusus dalam usaha mengindahkan dan menghijaukan UiTM Melaka sempena kemasukan perlajar-pelajar baru pada sesi akan datang,” katanya.

Beliau mencadangkan supaya program pengindahan kampus dilaksanakan dengan melibatkan pelajar-pelajar baru supaya semangat cintakan alam semula jadi dapat dipupuk di kalangan pelajar.

“Saya berharap agar program ini dapat dipergiatkan sebelum konvokesyen pertama UiTM Melaka diadakan di tempat sendiri pada Oktober nanti,” katanya.

Kepada pensyarah, beliau mengingatkan mereka supaya mempertingkatkan usaha penyelidikan dan penerbitan bahan penyelidikan bagi meneruskan momentum usaha penyelidikan UiTM yang mendapat pengiktirafan Empat Bintang oleh Instrumen Penilaian Penyelidikan Malaysia (MyRA).


Beliau mencadangkan supaya pensyarah lama dan berpengalaman berganding bahu menjalankan kerja penyelidikan bagi mengangkat profil UiTM Melaka.

Pada majlis itu juga Rektor turut menerima sumbangan Tabung Wira Lahad Datu dari ketua Unit/Jabatan/Bahagian hasil derma ikhlas daripada kakitangan masing-masing.

0 ulasan: