Mengapakah adik-beradik selalu bergaduh..

22:36 Rafieq 2 Comments

Kakak dan Adik Ngga Bisa Akur?

diambil dari blog remaja terbaik..Remaja Helda on July 10th, 2009

Kakak dan adik sering tidak akur? Biasa ya… Biasa sangat, tapi bagaimana dengan penyelesaiannya? Sudah tahu belum? Hehe.

Nah, di "post" blog Fiq hari Sabtu ini, Fiq nak bahaskan kemelut remaja ini: Adik-beradik selalu bergaduh.

P.S: Kalau selepas usia remaja bergaduh itu dah jadi kebiasaan, asal jangan sampai udah beranak-cucu . Kerana biasa sangat, walaupun adik-beradik itu sering bergaduh, apabila sudah dewasa mereka akan baik mungkin kerana sudah mencapai tahap kematangan.



Pertama, kita harus tau dulu penyebab kakak dan adik sering tidak akur. Cubalah kamu cari lagi, apa yang membuatkan kamu dengan kakak atau adikmu bergaduh. Bagi Fiq, perkara-perkara di bawah ini adalah penyebabnya:


1. Masalah Privasi

Sebilik dengan kakak atau adik? Memang kerap ada keluarga yang menempatkan anak mereka di satu bilik sekiranya ada yang sama jantinanya kerana mahu "save room", termasuk keluarga Fiq. Fiq seorang anak yang kedua daripada 4 orang adik beradik, dan sudah mencapai umur 16 tahun automatik kadang merasa lebih dewasa, kadang mahu menyendiri, merenung, tapi ada adik di kamr.. sudah tentu tidak menyenangkan, lebih-lebih lagi kalu abangnya dari asrama pulang.. malam memang tidak boleh tidur susah nak lelapkan mata sebab dia leka ber-"chit-chat" di bilik tidur.. mata silau.. memang sukar untuk tidur..



2. Masalah Hak Milik

Ini nih! Sering kali barang-barang kepunyaan kakak dan adik itu dikongsikan. Atau macam ni, kerana barang itu punyanya saudara sendiri, si adik atau si kakak sembarangan aja pakainya. Hehehehe. Pernah melakukan hal tersebut?

Kita suka kesal kalau apa yang menjadi milik kita dipakai. Tapi, pada saat-saat tertentu orang tua malah membela si adik atau si kakak??



3. Personaliti adik-beradik yang berbeza

Tidak dinafikan tingkah laku, personaliti dan keperibadian yang berlainan. Macam mana nak sama?? Waktu dilahirkan pun berbeza.. ^_^

Oleh itu, selalu akan terungkit ketidakpuashatian ataupun salah faham antara adik-beradik sehingga membuatkan mereka bergaduh..


4. Merebut Kasih Sayang Orang Tua

Terasa kalau ibu bapa melakukan dasar pilih kasih dan tidak adil? Sering banget! Nah, di sini nih yang paling terasa persaingan antara abang, kakak dan adik.

Si anak paling tua diberi lebih banyak kebebasan berbanding adik-adiknya. Tetapi, bagi faktor pembagian tugas, anak yang paling tua, automatik kerjanya lebih banyak yang dilimpahkan.

***FIN**

Di atas baru ringkasannya aja, masih banyak lagi dah alasan yang buat kakak dan adik itu tidak akur. Tapi, cubalah perhatikan alasan utamanya - kepentingan peribadi dan personaliti. Sebenarnya sama sahaja dengan kamu nanti bakal berinteraksi dengan masyarakat atau orang-orang lain.

Bezanya cuma terletak pada frekuensi kita antara abang, kakak dan adik bertemu. Nah, kita semua juga tahu kalau kepentingan pribadi dan kepribadian setiap orang pasti berbeza. Oleh itu, kenapa kita tidak cuba supaya rukun? Kerana bagaimanapun semuanya berawal dari rumah! Bagaimana kita bisa mengawal emosi, memahami keperibadian orang lain, mengalah dan tidak egois, saling berbagi dan sebagainya. (Indah banget kan kalo bisa kayak gituu…)

Misalnya, tentang kasih sayang orang tua yang Fiq sebut di nomor 4. Ngga mungkinlah orang tua menyamaratakan perlakuannya ke setiap anaknya. Adil tidak harus sama kan? Adil itu dikatakan adil jika ‘penempatannya tepat’. Bukan begitu?

Yang benar aja, kalau kita yang udah besar mengangkat beban 5kg, adik kita juga harus mengangkat beban 5kg?? mana boleh..Adil perlulah mengikut kemampuan..

Yang pasti, pertengkaran antara kakak dan adik tidak mungkin tidak terjadikerana sudah merupakan fitrah dunia. Namun, kita harus bisa belajar dari masalah-masalah yang ada? Untuk jadi bekal di kemudian hari…
Suatu hari nanti, kita bakal merindukan masa-masa bersamakakak atau adik kita. Karena punya saudara itu menyenangkan, kita bisa berbagi, bisa saling bertukar-fikiran, dan bahkan menjadi sahabat!

2 ulasan:

.gud entry dik! =)

Rafieq berkata...

Thanks kak.. Kak.. camner nak wat email notification tuu..

Facebook dah tanya blog akak pon..