ASASI, DIPLOMA, MATRIKULASI

23:16 Raf 14 Comments


Program bertaraf ASASI (yang diluluskan oleh kementerian) terdapat di IPTA berikut :

  • Universiti Islam Antarabangsa (UIAM)


Di atas adalah link Centre For Foundation Studies UIAM. Anda boleh klik link tersebut bagi mengetahui segala maklumat bermula daripada Latar belakang program, Struktur Kursus, Sistem Semester, Kampus Pengajian, Kemasukan Ke Program Ijazah Selepas Tamat Pengajian Asasi UIAM, Maklumat Lanjut & Syarat - Syarat Minimum Kemasukan


Selain daripada program asasi di Universiti Islam sendiri, lepasan SPM juga boleh memasuki satu lagi institut Tahfiz iaitu Darul Quran bagi menjamin tempat ke program asasi di Universiti ini mahupun terus menyambung pengajian di luar negara ( Timur Tengah kebiasaanya, seperti Universiti Al- Azhar) jika memperoleh keputusan yang cemerlang. 

Darul Quran ini adalah satu institut Tahfiz yg berdaftar di bawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Pelajar yang memerlukan akan memperoleh biasiswa daripada JAKIM bagi membiayai kos pembelajaran. Program - program yang ditawarkan adalah dalam bentuk diploma dan Sijil. (saya amat syorkan pelajar yang berkelayakan untuk memasuki institut ini ehe kerana disamping pembelajaran yang mendapat bantuan dari kerajaan, ilmu yang diperoleh juga adalah ilmu ukrawi dan duniawi) Untuk sebarang maklumat lanjut sila klik link dibawah





untuk maklumat mengenai program, kod dan tempoh pengajian asasi secara amnya..anda bolek klik link di atas

Ini pula adalah link Pusat Asasi Sains Universiti Malaya . Pada masa ini, link ini masih dalam pembinaan. Namun melalui link ini anda bolehlah mengetahui serba sedikit maklumat yang penting. Anda boleh klik link Programme Offers ini jika ingin mengetahui kursus - kursus yang ditawarkan


  • Universiti Putra Malaysia (UPM)  
Universiti Putra Malaysia ini hanya menawarkan kursus pertanian bagi peringkat asasi


Namun demikian, UPM juga ada menawarkan program diploma bagi lepasan SPM. Program diploma ini adalah berpusat di Kampus Bintulu.Sila klik Program Diploma UPM untuk sebarang maklumat lanjut.:)



klik link Pusat Asasi Uitm untuk sebarang maklumat lanjut mengenai syarat - syarat kemasukan, tempoh pengajian, lokasi pengajian, program dan fakulti yang ada dan lain - lain.




 USIM ada menawarkan program Tamhidi (Matrikulasi) dan Diploma untuk lepasan SPM.







  • Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)


BANTUAN KEWANGAN PROGRAM ASASI IPTA


Program bantuan kewangan untuk program bertaraf asasi IPTA diwujudkan di Kementerian Pengajian Tinggi berikutan pemindahan tanggungjawab dari Kementerian Pelajaran Malaysia setelah Kementerian Pengajian Tinggi diwujudkan. Program bantuan kewangan ini mula ditawarkan bermula sesi pengambilan pelajar 2005/2006.

KUMPULAN SASAR

Pelajar-pelajar program bertaraf asasi (program pra-universiti yang diluluskan oleh kementerian) di IPTA berikut :

•    Universiti Islam Antarabangsa
•    Universiti Malaya
•    Universiti Putra Malaysia
•    Universiti Teknologi MARA
•    Universiti Sains Islam Malaysia
•    Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
SYARAT-SYARAT KELAYAKAN

  • Pemohon hendaklah warganegara Malaysia.
  • Pembiayaan bantuan kewangan ini adalah untuk semua pelajar yang mengikuti program bertaraf asasi di IPTA tanpa mengira taraf pendapatan.
  • Pelajar yang telah mendaftar mengikuti kursus dengan menggunakan syarat kelayakan masuk lulus SPM atau yang setaraf dengannya.
  • Kursus pengajian telah diperakui dan diluluskan oleh Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi.

PEMBIAYAAN
Kadar pembiayaan yang ditawarkan pula adalah seperti berikut:
  • Elaun wang saku        : RM 1,250.00 / semester
                                      (mulai sesi 2008/2009)
  • Yuran Pengajian         : RM 350.00 / semester
  • Yuran Penginapan      : RM 360.00 / semester
  • Tuntutan tambang perjalanan sekali (pergi/balik) sepanjang pengajian untuk pelajar dari Sabah dan Sarawak sahaja melalui pihak Bendahari IPTA atas kadar yang ditetapkan.

 JADUAL KADAR BANTUAN TAMBANG KAPAL TERBANG


LOKASI
KADAR BANTUAN TIKET (Pergi-Balik)
Sabah ke Semenanjung dan sebaliknya
RM 1000
Sarawak ke Semenanjung dan sebaliknya
RM 700
Labuan ke Semenanjung dan sebaliknya
RM 900
Sabah ke Sarawak dan sebaliknya
RM 500
Labuan ke Sarawak dan sebaliknya
RM 400
Labuan ke Sabah dan sebaliknya
RM 100



PERJANJIAN
  • Pelajar dikehendaki menandatangani 3 salinan perjanjian dengan mengemukakan seorang penjamin.
  • Tiada bayaran balik dikenakan tetapi pelajar perlu membayar semula wang bantuan kewangan yang telah diberikan sekiranya gagal mengikuti program pengajian dengan jayanya.

PERMOHONAN 
  • Tawaran kepada pelajar baru dibuat secara automatik berdasarkan tawaran yang dikeluarkan oleh Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Kementerian Pengajian Tinggi.
  • Semakan dan tawaran program akan dibuat secara atas talian (online) melalui laman web KPT dalam tempoh tawaran kemasukan dikeluarkan. Pemohon dikehendaki menyemak dan mencetak sendiri dokumen tawaran yang mengandungi item berikut :
    1. Surat tawaran;
    2. Borang perjanjian (3 salinan, boleh fotokopi borang kosong)
    3. Borang penyata kewangan penjamin;
    4. Panduan mengisi borang perjanjian.
  • Dokumen perjanjian yang telah lengkap diisi hendaklah diserahkan semasa hari pendaftaran. 
  • Tuntutan bayaran pelajar asasi sedia ada akan dibuat melalui pihak pentadbir IPTA masing-masing pada setiap semester.
Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi:

         UNIT PINJAMAN DAN BANTUAN KEWANGAN
         BAHAGIAN BIASISWA
         Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia
         Aras 4, Blok 1, Menara PjH, Presint 2,
         62100 PUTRAJAYA

         Tel : 03-8884 4633 (Cik Fikriah) / 4659 (W.Salmi)
         Fax : 03-8884 4701
         E-mel : unitpinjaman@mohe.gov.my



sumber: http://www.portal.mohe.gov.my/



















Program Matrikulasi

Program Matrikulasi merupakan satu program persediaan bagi pelajar bumiputera untuk melayakkan mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah pertama dalam bidang sains, teknologi dan perakaunan selepas tamat pengajian di Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). Sebelum ini program matrikulasi telah dikendalikan oleh beberapa Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) lebih 30 tahun yang lalu dengan cara dan corak pelaksanaan yang berbeza. Hasil dari program ini telah melahirkan banyak cendekiawan dan tenaga mahir bumiputera dalam bidang profesional.

Senarai Kolej Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia



Kolej Matrikulasi Perak








Senarai Kolej MARA Matrikulasi





Senarai Kolej Matrikulasi Teknikal

Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah Pendang
Di alamat
Sekolah Menengah Teknik Pendang 
Pokok Tai, 06720 Pendang,
Kedah Darulaman


Kolej Matrikulasi Pahang Jengka
Di alamat
Sekolah Menengah Teknik Jengka
26400 Bandar Jengka
Pahang

Kolej Matrikulasi Johor Pontian
Di alamat
Sekolah Menengah Teknik Pontian
Mukim Rimba Terjun
82000 Pontian, Johor


Selain daripada bantuan kewangan bagi program Asasi, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPT) juga ada menawarkan bantuan kewangan lain seperti biasiswa sukan untuk pengajian di peringkat Diploma, Sarjana, Ijazah dan Phd kepada atlet yang masih belajar dan aktif di bidang sukan. Biasiswa adalah bergantung kepada kategori tertentu. klik link di bawah untuk sebarang maklumat lanjut.


sumber kesemua maklumat :  google, wikipedia, portal rasmi JAKIM, laman rasmi Darul Quran,portal rasmi KPT, portal PMI program matrikulasi KPM

 
Terdapat beberapa lagi bantuan kewangan lain yang disediakan oleh kerajaan atau badan bukan kerajaan lain bagi membantu membiayai pelajar - pelajar yang berkemampuan. Maaf, saya dah agak letih ehe..nanti saya post berkenaan yang itu ye. Buat masa ini sekian sahaja entri saya.


P/s: saya tidak mengulas dengan lanjut sebarang program asasi / matrikulasi/ Tamhidi di atas kerana jika anda klik link - link yang saya berikan, semua maklumat telah terkandung didalamnya.


Penafian: Saya tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang masalah / kesulitan yang timbul hasil daripada entri ini. Sekian. Terima Kasih.

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

generator electricity, maybe a Breville juicer, implies that it [url=http://www.abacusnow.com/jpmoncler.htm]モンクレール メンズ[/url] third part of The Aladdin Factor, the authors teach you not only [url=http://www.abacusnow.com/jpmoncler.htm]モンクレール レディース[/url] is 11 points, unless this would cause the player to go bust, in [url=http://www.abacusnow.com/beatsbydre.html]beats by dre[/url] jack can be just as much fun at home as it is in a physical casino.
the juice that is definitely produced is also critical. Even [url=http://www.abacusnow.com/beatsbydre.html]Beats By Dre Cheap[/url] to time. Theres a lot to like about working here. AMF Contributor: [url=http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm]シャネル バッグ[/url] David Bizer. David [url=http://www.abacusnow.com/jpchanel.htm]シャネル 財布[/url] supreme. It was at this time that governments abandoned issuing
effectively cutting a cone shaped chunk out of the top of the [url=http://www.abacusnow.com/hollister.htm]hollister uk[/url] especially if you are a beginner. The first thing to do is keep [url=http://www.abacusnow.com/michaelkors.html]http://www.abacusnow.com/michaelkors.html[/url] several times in the movie, as well as Jack accessories and tools. [url=http://www.abacusnow.com/nfl.html]NFL jerseys outlet[/url] respect to jack-ups. Aside from analyzing and designing robust

Tanpa Nama berkata...

you will probably want to share with others in your life as well. [url=http://www.chinainvent.com/nike.asp]ナイキ エアマックス[/url] dusky grey colour. This colour gives a casual look to the Jack [url=http://www.popularkind.com/rolex.asp]ロレックス通販[/url] at Angel MedFlight are the great ideas that flourish into [url=http://www.chinainvent.com/nike.asp]ナイキ エアマックス[/url] relationship with government has become significant as we offer
up on TV). I highly recommend this movie - and I have little faith [url=http://www.dhlgb.com/prada.asp]プラダprada[/url] fortune. An earthquake razed Port Royal in 1692 and the legend [url=http://www.syzgjx.com/hermes.htm]http://www.syzgjx.com/hermes.htm[/url] available and seeking to understand which in turn juicer will [url=http://www.lygcx.net/images/cartier.asp]http://www.lygcx.net/images/cartier.asp[/url] and its also important to note that the CEO of Stewart Technology
Shipyard in Louisiana is now working the Liverpool Bay project, [url=http://www.syzgjx.com/hermes.htm]Hermes エルメス ハンドバッグ[/url] won or lost at a particular table that is not quite the truth. [url=http://www.lygcx.net/images/cartier.asp]http://www.lygcx.net/images/cartier.asp[/url] famous as the hub of bespoke tailoring. However, since the [url=http://www.fxbeibei.com/ralphlauren.asp]ラルフローレン[/url] better access to quality care to improve the well-being of those

Tanpa Nama berkata...

enhance this effort, amplifying client care and maximizing [url=http://www.popularkind.com/rolex.asp]ロレックス時計[/url] the 340B drug program. CaptureRx, formed in 1999 in San Antonio, [url=http://www.syzgjx.com/hermes.htm]http://www.syzgjx.com/hermes.htm[/url] Jack Smatt still live in Jamaica continuing to make their living [url=http://www.chinainvent.com/nike.asp]http://www.chinainvent.com/nike.asp[/url] products will come across the actual rigid quality handle
acquired the so-called Jack wills wrapped in simple plastic, then [url=http://www.chinainvent.com/nike.asp]ナイキ シューズ[/url] Government and Industry Division is led by former U.S. Rep. Billy [url=http://www.syzgjx.com/hermes.htm]http://www.syzgjx.com/hermes.htm[/url] things, HLA should be able to win your case in all fifty states. [url=http://www.vw-tz.com/gucci.aspx]http://www.vw-tz.com/gucci.aspx[/url] by the economy candlestick! The approach of, "Im too busy, Ill
behind black jack and the kinds of hands you should expect your [url=http://www.dhlgb.com/prada.asp]プラダprada 店舗[/url] story of Aladdin and his magic lamp. It is an entertaining [url=http://www.lnjzxh.com/chanel.asp]シャネルネット販売[/url] designed by Jack Jones are regarded as one of the trendiest. This [url=http://www.dhlgb.com/prada.asp]プラダ バッグ[/url] will be protected. But if we homeschool poorly, then were

Tanpa Nama berkata...

Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it ;) I'm going to come back once again since i have book marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

Review my page: rayscowboy.blogspot.fr

Tanpa Nama berkata...

Thanks for the auspicious writeup. It in truth used to be a
leisure account it. Look complex to more added agreeable from you!
However, how can we keep up a correspondence?

my blog post :: monster ヘッドホン

Tanpa Nama berkata...

Please let me know if you're looking for a article writer for your weblog. You have some really good posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd really like to
write some articles for your blog in exchange for a link back to mine.
Please shoot me an email if interested. Thanks!


Also visit my web site ... monster beats

Tanpa Nama berkata...

I blog often and I truly appreciate your content. Your article has truly peaked
my interest. I will book mark your site and keep checking for new information about once a week.
I subscribed to your RSS feed as well.

Feel free to visit my web blog: プラダ通販

Tanpa Nama berkata...

Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam
comments? If so how do you prevent it, any plugin
or anything you can recommend? I get so much lately it's driving me crazy so any support is very much appreciated.

Also visit my webpage :: オークリーメガネ

Tanpa Nama berkata...

My brother suggested I might like this website.
He was totally right. This post truly made my
day. You cann't imagine just how much time I had spent for this info! Thanks!

My page ... ジョーダンスニーカー

Tanpa Nama berkata...

Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it
from somewhere? A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog stand
out. Please let me know where you got your theme. Thanks

Feel free to visit my site - レイバンサングラス

Tanpa Nama berkata...

Amazing issues here. I'm very happy to peer your post. Thank you a lot and I am taking a look forward to contact you. Will you please drop me a mail?

Here is my homepage :: ヴィトンバッグ

Tanpa Nama berkata...

Great blog! Is your theme custom made or did you
download it from somewhere? A design like yours with a few simple
adjustements would really make my blog shine. Please let me know
where you got your design. Thanks a lot

my homepage: プラダ

Tanpa Nama berkata...

Wonderful web site. Lots of helpful information here.
I am sending it to a few pals ans also sharing in delicious.

And obviously, thank you for your effort!

My webpage; アバクロンビー

Tanpa Nama berkata...

We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site offered us with valuable info to work on. You've done an impressive
task and our whole group will likely be grateful to you.



Feel free to surf to my webpage - アバクロンビーフィッチ通販