3 Perayaan dalam 1 Hari

12:30 Raf 0 Comments

Assalamualaikum.. Kita seharusnya berbangga kerana dapat menyambut 3 Perayaan dalam 1 Hari .. Hal ini menunjukkan jati diri dan semangat rakyat negara yang sudah lama mengekalkan keharmonian negara.

Kita telah mengalami suasana percutian yang berbeza kali ini, bersama semua rakyat Malaysia merayakan bersama 3 perayaan yang berbeza


    Malaysia Star‎ - 8 hours ago
    ... revelling in the rare occasion of having three important events being celebrated within the same period – Maulidur Rasul, Chap Goh Mei and Thaipusam.
    8 related articles
http://visitpenang.com.my/

Warganegara bakal berhadapan dengan suasana yang jarang-jarang berlaku untuk menyambut 3 perayaan berbeza pada waktu yang sama – Maulidur Rasul, Chap Goh Mei and Thaipusam. Bercakap tentang festival mood, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menulis di  Twitter iaitu  “the spirit of 1Malaysia was clearly felt”.“I am proud to be a Malaysian. We live harmoniously and in peace,” kata beliau, tambahan pula dia berasa yakin seluruh rakyat Malaysia bersetuju dengannya. Kepada sesiapa yang menyambutnya, kita dapat merasa seperti hari yang penuh dengan buah-buahan (“fruit-ful” day) apabila kelapa dan oren mandarin direbut di pasar raya untuk Thaipusam dan Chap Goh Mei


 Mohd Najib Tun Razak 

Saya bangga menjadi warga Malaysia, kita hidup dlm harmoni & keamanan. Anda tentu setuju dgn saya.
 Mohd Najib Tun Razak 

Semangat 1Malaysia jelas terasa. Perarakan Maulidur Rasul hari ini, Sambutan Chap Goh Mei mlm esok & Thaipusam lusa.


Maulidur Rasul (Arab: kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada  Isnin (Dari hadith riwayat Muslim, 8/25), 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571.
Pada tahun ini Mufti Negeri Pulau Pinang dan Ahli Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Sahibus Samahah Datuk Seri Hassan Ahmad diumumkan sebagai penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan.

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).
(al-ahzab 21).

"Sambutan Maulidur Rasul adalah untuk mengingati tentang kelahiran dan perjuangan Rasulullah S.A.W.
"Umat Islam harus menghayati Islam dari semua aspek hidup seperti dalam bidang ekonomi, kekeluargaan dan kehakiman kerana ajaran Rasulullah S.A.W. adalah secara menyeluruh," katanya. - BERNAMA
    

Chap Goh Meh.Pelbagai persembahan akan diadakan termasuk Chingay dan LionDance, Multi - Cultural Dance, artis jemputan yang teristimewa  Lau Han Jie dan  persembahan Lion Dance On Stilts . Makanan istimewa Pulau Pinang, akan mula dijual dari 06:00AM. Acara kemuncak pada malam itu sudah tentu, tradisi membaling limau ke  laut.  Acara membaling limau ke dalam laut adalah satu bahagian penting di Pulau Pinang semasa Chap Goh Meh . Tradisinya, wanita yang belum berkahwin akan melambungkan tangerin(limau mandarin) ke dalam laut. Semasa berbuat demikian, lelaki yang belum berkahwin berharap akan mencuba nasib mereka menangkap tangerin ini dalam usaha untuk memenuhi pasangan masa depan mereka. Malam Chap Goh Mei juga dikenali sebagai Chinese Valentine kerana dipercayai akan turun dewa yang bakal membawa benang merah untuk menjodohkan pasangan kekasih.  Tetamu kehormat Ketua Menteri Pulau Pinang,Yang Amat Berhormat Tuan Lim Guan Eng, diberi penghormatan untuk melontar oren pertama ke dalam laut. Semua orang tanpa mengira latar belakang dijemput untuk menyertai perayaan. 
Kira-kira 10,000 menyertai perayaan ini di  Esplanade dimana 3,000 limau mandarin telah disediakan oleh Lions Club of Georgetown Central, yang dijual RM1 sebiji untuk mengutip dana untuk kebajikan . SP Setia is holding its Chap Goh Mei celebration at Setia Pearl Island Country Club, Bayan Lepas.

Thaipusam (Tamil: தைப்பூசம் )suatu perayaan Hindu meraikan masyarakat Tamil pada bulan penuh dalam bulan Tamil Thai (Januari / Februari). Tradisi bagi penganut agama Hindu untuk menghempas kelapa semasa Thaipusam untuk memberi penghormatan kepada Dewa Muruga supaya harapannya dijawab. Beratus-ratus ribu buah dijangka akan remuk di sepanjang Jalan Datuk Keramat disini.Joez Enterprise pemilik Joel Jeyachandran berkata beliau telah mengarahkan kira-kira 40,000 kelapa untuk memenuhi permintaan pelanggan. Kelapa, katanya, datang dari ladang di Perak. "Kami menjual kelapa kami pada RM1.40 berbanding dengan RM1.50 tahun lepas. "Itulah sebabnya saya telah menerima sedikit peningkatan dalam bilangan pesanankali ini." "Terdapat kad yang tertulis nama masing-masing di atas buah kelapa tersebut," katanya ketika ditemui di kedainya di Datuk Keramat semalam.



0 ulasan: