Gempa dan Tsunami hari ini ? Bumi sudah uzur.

23:24 Raf 0 Comments

     Kalau tidak silap masyarakat kita baru sahaja menyambut Hari Bumi (60 Earth Hour Day) pada 31 Mac 2012 kalau tidak silap Fieq. Hal ini telahpun membangkitkan kesedaran akan bumi ini. Namun begitu, api sudah menjadi asap, nasi sudah menjadi bubur, bayi sudah dewasa, bumi kita sudah terlalu tua.

Ramai yang mengadu bahawa di Malaysia mendapat gegaran gempa pada petang tadi. Hal ini menjadi lebih membimbangkan apabila pada tarikh 11/4/2012 iaitu hari ini  TSUNAMI dijangka berlaku...

Cuba lihat al-Quran 11:4 "Kepada Allah jualah kembalinya kamu, dan Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.. (Hud 11:4)

Kelajuan ombak ialah 800km/h menuju ke Malaysia,Allahuakhbar!! SHARE utk kebaikan bersama.. Mari sama2 kita berdoa.. Ya Allah..

Ya Allah, lindungi saudara seIslam ku walaupun di mana saja mereka berada... Engkaulah Maha Kuasa atas setiap sesuatu.. aaamin ya rabal alamin...
 
“Tidaklah bumi bergoncang kecuali kerana ada maksiat-maksiat yg dilakukan di atasnya. Bumi gemetar kerana takut Allah melihatnya”
— Kaab bin Malik RA

Allah Maha Mengetahui tiap sesuatu yg terjadi di muka bumi ini..
Kembalilah ke jalan Allah..
SUMBER KAJIAN


Gempa Bumi Bermagnitud 8.9 Gegar  Di Aceh Dirasai Di Malaysia. Satu Gempa bumi berukuran magnitud 8.9 dicatatkan pada jarak 465 kilometer barat daya Bandar Aceh kira-kira 4.50 petang tadi.
Susulan kejadian itu, Agensi Geofizikal Indonesia mengeluarkan amaran tsunami.
Gegaran turut dirasakan di Malaysia, Singapura, Thailand dan India. Bangunan pencakar langit, pangsapuri dan pejabat di Malaysia merasai gegaran itu untuk tempoh seminit susulan kejadian terbabit.

Diharapkan kejadian gempa bumi dan tsunami tahun 2004 tidak akan berulang lagi.

Gelombang Ombak Setinggi 6 Meter Landa Pulau Sumeulue

Ombak dilaporkan telah sampai ke pantai di Simeulue. Tingginya ombak di pantai barat Aceh adalah setinggi 6 meter dan kemungkinan ketika tsunami terjadi nanti akan berlaku di titik ini lebih dulu sampai ke sepanjang pantai barat Sumatera.

Kemungkinan tsunami akan berlaku dalam masa 10 hingga 20 minit lagi ke seluruh pantai barat Sumatera.

Tsunami juga berkemungkinan akan melanda seluruh pantai khususnya barat daya Sumut, pantai Sumatera Barat, Bengkulu, dan Lampung
SUMBER

0 ulasan: