Iklan Toyota Doraemon LIVE-ACTION

04:00 Raf 0 Comments

                  Siapa tak kenal dengan Doraemon? Tokoh kartun animasi Jepun yang satu ini memang sangat popular di berbagai belahan dunia dengan beg ajaibnya. Termasuk Indonesia, sejak tahun 1960'an hingga sekarang, Doraemon dan rakan-rakannya tak pernah ketinggalan menghiasi skrin televisyen dan menghibur anak-anak dengan banyak alat ajaib, seperti baling-baling buluh dan pintu ke mana saja.


iklantoyotaversidoraemon Iklan Toyota Versi Doraemon


                Toyota, salah satu pengeluar kereta Jepun yang terbesar, belakangan ini mengangkat Doraemon sebagai ikon kempennya yang bertajuk "Fun to Drive, Again". Setelah puluhan tahun kehadiran mereka dalam bentuk animasi, kini Toyota menghidupkan watak-watak tersebut dalam siri iklan terbarunya! Iklan Toyota versi Doraemon ini memang sangat menarik kerana tampil begitu kreatif dalam tiap-tiap frame 30 saat yang terhidang. Topik ini Nona angkat sekarang kerana agaknya iklan-iklan tersebut akan muncul di siaran TV Indonesia!

                 Iklan Toyota versi Doraemon yang mulai ditayangkan di layar kaca sejak pertengahan November 2011 lalu ini sekarang sudah mempunyai sekurang-kurangnya 3 siri iklan. Tokoh-tokoh serial Doraemon, iaitu Nobita, Shizuka, Giant, Suneo, serta Doraemon sendiri, dipaparkan oleh pelakon-pelakon kenamaan Jepun. Yamashita Tomohisa (Suneo), Mizukawa Asami (Shizuka), dan Ogawa Naoya (Giant) turut berlakon di 3 siri iklan sepanjang 30 saat buatan Toyota ini. Karakter Nobita sendiri dilakonkan oleh Tsumabuki Satoshi (Dororo, Akunin) yang merupakan pelakon papan atas Jepun dengan kualiti lakonan yang tak diragukan lagi. Bagaimana dengan Doraemon? Robot kucing ini dilakonkan oleh seorang pelakon Perancis yang sudah dikenali dunia melalui peranan-peranannya dalam beberapa filem seperti Wasabi dan The Da Vinci Code, Jean Reno! Penasaran lihat iklannya?

                  Iklan Toyota versi Doraemon yang pertama bermula dengan animasi singkat mengandungi dialog antara tokoh utama Doraemon. Mereka tampak berada di lapangan dan membicarakan cita-cita mereka apabila dewasa nanti. Nobita yang belum pernah memikirkannya lantas kebingungan dan spontan mendapat idea begitu melihat sepasang kekasih yang melintas dengan memandu kereta."Jalan-jalan naik kereta dengan Shizuka!" Mendengar ucapan spontan tersebut, rakan-rakannya mentertawakan Nobita kerana yakin dia tak mungkin boleh mewujudkannya. 20 tahun kemudian, Giant tampak bernyanyi dengan suara fals-nya sambil memandu kereta, sementara Nobita hanya boleh menumpang.



           Melanjutkan siri pertama, pada iklan kedua ini Nobita dan Shizuka dikisahkan pergi naik kereta untuk berkelah dan berpesta barbeku. Seperti biasa, pergi bersama Nobita memang membawa sial; mulai dari ketinggalan bus, tersesat di hutan, sampai pesta barbeku yang gagal. Belum lagi Shizuka harus cepat pulang untuk mengikuti kursus biola. Nobita hanya boleh bingung, sementara tiba-tiba Suneo muncul dan mengajak Shizuka pulang dengannya. Kasihan, ya, Nobita. Nobita yang menangis tersedu-sedu di kamarnya lalu dikejutkan dengan kemunculan Doraemon! Nobita lantas meminta diberikan kereta, tapi Doraemon tidak mengabulkannya berhubung Nobita belum punya SIM. Hihi.
            Seri ketiga dari iklan Toyota versi Doraemon menceritakan was-wasnya Nobita dengan hubungan Shizuka dan Suneo yang terancam makin lengket. Doraemon menenangkannya dengan mengeluarkan pintu ke mana saja dan baling-baling bambu yang dianggapnya lebih hebat berbanding kereta. Tetapi, Nobita tampak kurang bersemangat dan menyatakan dia tak mahu bergantung pada alat Doraemon lagi! Dia lantas meminta pergi ke Tokyo Motor Show dengan pintu ke mana saja. Hehe, katanya tak mahu bergantung lagi? 



Bagaimana, suka dengan iklannya?
Trivia~~~
Ini dia alasan kenapa Suneo bisa ada di tempat Nobita dan Shizuka:
Benar-benar stalker.

======================================================================
Lanjutan lagi :)


Di negara rakan seberang; Indonesia, pada Tokyo Motor Show yang baru dilangsungkan, presiden Toyota Motor Corporation menyatakan soal pemunculan Doraemon dalam iklan baru Toyota. Entah apa maksud ketiga iklan Toyota versi Doraemon di atas yang akan diterbitkan di Asia Tenggara ini atau ada hal lain lagi yang dimaksudkannya. Kita tunggu saja, ya!



0 ulasan: