Cina Islam diharamkan berpuasa pada bulan Ramadan

21:22 Raf 0 Comments


Di tengah-tengah tangkapan segar, sekatan ke atas puasa dan sembahyang di masjid-masjid, Uighur umat Islam menderita di bawah episod terbaru tindakan keras kerajaan China ke atas etnik minoriti di rantau barat laut Xinjiang.
"Jika mana-mana tokoh agama membincangkan Ramadan semasa aktiviti keagamaan, atau menggalakkan orang ramai untuk mengambil bahagian, maka mereka akan kehilangan lesen mereka untuk menjalankan amalan," Dilxat Raxit, jurucakap untuk Munich berasaskan Kongres Uighur Dunia, kepada Eurasia Review pada hari Jumaat, Ogos 5.
"Kes-kes yang lebih serius akan mengakibatkan tangkapan kerana hasutan untuk melibatkan diri dalam aktiviti agama yang menyalahi undang-undang," katanya.
Satu hari sebelum permulaan bulan puasa suci bagi umat Islam China, sekurang-kurangnya 11 orang terbunuh dalam siri serangan di rantau utara-barat Xinjiang.
Pihak berkuasa China menyalahkan serangan kepada minoriti etnik, dan selepas itu polis China menembak mati dua orang Islam Ahad lepas.
Serangan datang kurang daripada dua minggu selepas 18 orang terbunuh dalam serangan di wilayah Xinjiang bergolak.
Berikutan kekacauan itu, lebih daripada 100 Uighur telah ditahan oleh pihak berkuasa China.
Kebanyakan mereka yang ditahan sebagai suspek telah dilakukan orang-orang Islam yang menghadiri masjid dan di mana isteri-isteri mereka memakai tudung, penduduk berkata.
Modal Xinjiang, Urumqi, adalah tempat kejadian keganasan maut pada Julai 2009 apabila terutamanya Uighur Islam minoriti kemarahan dilepaskan ke atas sekatan-orang Cina di rantau ini.
Pada hari-hari yang berikut, perusuh Han marah telah mengambil jalan-jalan mencari untuk membalas dendam dalam keganasan terburuk etnik bahawa China telah dilihat dalam beberapa dekad.
Pergolakan meninggalkan hampir 200 orang mati dan 1700 cedera, menurut perangkaan kerajaan. Tetapi Uighur, minoriti Islam yang berbahasa Turki, berkata, tol itu jauh lebih tinggi dan terutamanya daripada komuniti mereka.
Pihak berkuasa China telah disabitkan kira-kira 200 orang, kebanyakannya etnik Uighur, sepanjang rusuhan dan dihukum 26 daripada mereka mati.
Puasa Tiada
Beijing menampar sekatan yang teruk pada Cina Islam sebagai bulan puasa Ramadan yang mulia bermula.
Bagi ahli-ahli Islam kerajaan di seluruh Xinjiang, kerajaan memaksa mereka menandatangani surat tanggungjawab "berjanji untuk mengelakkan puasa, solat malam, atau lain-lain aktiviti keagamaan.
"Puasa pada bulan Ramadan adalah adat etnik tradisional, dan mereka dibenarkan untuk berbuat demikian," kata seorang pekerja yang menjawab telefon di pejabat kerajaan tempatan jawatankuasa kejiranan di ibu negara serantau Urumqi mengesahkan sekatan.
"Tetapi mereka tidak dibenarkan untuk memegang apa-apa aktiviti keagamaan pada bulan Ramadan," katanya.
"Ahli-ahli parti tidak dibenarkan untuk berpuasa Ramadan, dan bukan penjawat awam."
Bagi syarikat swasta, pekerja Muslim Uighur telah ditawarkan makan tengahari pada jam berpuasa.
Sesiapa yang enggan makan akan kehilangan bonus tahunan mereka, atau bahkan tugas mereka, Raxit tambahnya.
Pegawai-pegawai juga telah mensasarkan pelajar-pelajar sekolah Islam, menyediakan mereka dengan makan tengah hari percuma dalam tempoh puasa.
Seorang penduduk Uighur Beijing berkata pelajar-pelajar di bawah umur 18 tahun adalah dilarang dari berpuasa pada bulan Ramadan. Selain itu, kempen-kempen kerajaan memaksa restoran di kawasan majoriti Islam tinggal buka sepanjang hari.
Lebih banyak sekatan juga dikenakan ke atas orang-orang yang cuba untuk menghadiri solat di masjid-masjid.
Setiap orang yang menghadiri solat untuk mendaftar dengan kad pengenalan kebangsaan masing-masing, katanya.
"Mereka perlu mendaftar," katanya.
"[Selepas solat] mereka tidak dibenarkan untuk [berkumpul dan] bercakap antara satu sama lain."
Pada bulan Ramadan, umat Islam dewasa menahan diri dari makanan, minum, merokok, dan seks antara subuh dan matahari terbenam.
Orang sakit dan mereka yang melancong ke dikecualikan daripada puasa terutama jika ia menimbulkan risiko kesihatan.
Islam mendedikasikan masa mereka semasa bulan suci untuk menjadi lebih dekat kepada Allah melalui solat, kawal diri dan amal yang baik.

0 ulasan: